fredag 18 mars 2011

Lite modehistoria och män i strumpbyxor.

Mode är ett tecken på samhälliga förändringar som speglar sig i vår klädsel. Om man känner till de normer vi har för vår klädsel så kan man bryta mot dessa normer och på så sätt - sticka ut.

Konsumtion som ett uttryck för frihet & individualism

Att kvinnor tänjer på modets gränser har en historisk bakgrund. Émile Zolas roman "The Ladies Paradise" är baserad på hur Aristide Boucicaut utvecklade varuhuset Le Bon Marché.

Boken beskriver starten på hur det kvinnliga modet utvecklades i modern tid. Romanen utspelar sig i det moderna Europa som på 1850-talet kontrollerades av männen, där kvinnan inte hade någon rösträtt, rätt till arbete, eller rätt till egen lön.

Varuhuset blev en tillflyktsort och en fri miljö där kvinnorna kunde utveckla sin egen norm, gemenskap, smak och kultur och framför allt var de oberoende av mannen. Här skapades för första gången det vi i modern tid kallar för det kvinnliga modet.

Coco Chanel avobjektifierar kvinnan

Ungefär 60 år senare etablerade Coco Chanel sitt modehus med en affärsidé "Kläder för hennes skull", vars syfte var att ge kvinnan självständighet genom en särskild design. Genom detta kunde kvinnor fungera i fler sociala miljöer än som tidigare - att bara vara något utställningsföremål. En föregångare för detta var skådespelerskan Marlene Dietrich som på 1930 talet klädde sig i byxor.

YSL klär kvinnor i manliga attribut

På 1960-talet gjorde modedesigner Yves Saint Laurent en kraftfull markering för kvinnans frihet och makt. Han förknippas med enkla klassiska plagg som byxdressen, skepparkavajen, den A-formade klänningen och smokingen.

Hans kläder kom att återspegla kvinnans förändrade roll i samhället; hennes självförtroende, rätt till egen sexualitet och plats på arbetsmarknaden. Han skapade och omdefinierade typiska mannliga plagg såsom smoking och kavaj till kvinnlig design.

Det är därför som normen idag gör det möjligt för kvinnor att "stjäla" grabbarnas kläder och inte tvärt om. Men tiderna förändras.

Män på språng

Män i strumpbyxor

Ett växande antal män, allt från byggnadsarbetare till idrottsmän och affärsmän, har hittat en passion för strumpbyxor och bär strumporna för stöd, komfort och av estetiska skäl. Nu finns det strumpbyxor tillverkade speciellt för män. Men man pratar inte om detta ännu.

Visst kan killar ha strumpbyxor eller strumpbyxliknande plagg, men bara i samband med någon macholik fysisk övning, som till exempel tävlingscykling. Och då med exakt samma argument som kvinnor förde fram på 30-talet för att försvara behovet av att använda långbyxor när de utövade sporter, mestadels cykling. Alltså det är den praktiska nyttan med plagget som åsyftas och accepteras.

Praktisk nytta med könsöverskridande kläder

Det är intressant att notera att modedesignern Jean Paul Gaultier i 53 år har försökt att introducera plagget kjol för män utan resultat.

Ett av skälen till att kjolen inte har fått något genombrott är att det inte finns det väsentliga huvudargumentet för att använda kjol, det vill säga den praktiska nyttan som är själva inkörsporten till att använda det motsatta könets plagg.


Texten är ett uttdrag ur docent Håkan Preiholts insändare till Svenska Dagbladet.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar