tisdag 1 november 2011

Proffsig, privat och personlig


Alla som befunnit sig i något sorts socialt sammanhang har fått erfara hur viktigt första intrycket är. Din kroppshållning, ditt ansiktsuttryck, dina kläder och din frisyr är det som talar långt innan du hinner öppna munnen. Jag blev nyligen tillfrågad om en profilbild som ska komplettera mina yrkeserfarenheter och studier i en kandidatdatabank. Låt säga att jag valde profilera mig med en något mer stram och professionell stil, än den som förekommer i bilder på Facebook.

En som fullständigt vägrar att göra några som helst förändringar av sitt yttre är Niklas Lundegård. Här bjuder jag honom på ytterligare medieexponering - fast han egentligen redan gjort ett väldigt bra jobb på egen hand. Det har dock blivit allt viktigare att tänka på hur och i vilka sammanhang man syns på nätet. Vissa arbetsgivare dammsuger nätet för att samla in så mycket information som möjligt av en arbetssökande för att skapa sig en mer nyanserad bild av den sökande. Gränsen mellan privat och offentligt har aldrig varit tunnare. Det privata är ständigt exponerat i det offentliga rummet. Är då representation viktigare än person? Det är väl som alltid - det beror på. Fundera över i vilket sammanhang du själv har tänkt synas i och av vilka människor du kommer att synas av. Är du beredd att stå för den du är eller känner du att det räcker att vara lagom?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar