tisdag 15 november 2011

Välkommen in i min garderob.

Det är inte ofta jag bjuder in folk i min garderob, men jag tänkte göra ett undantag. Efter att ha läst stora delar av Sofia Hedströms Modemanifest förstår jag varför det är så lätt att hamna i en slit-och-slängmentalitet. Det kan vara svårt och tidskrävande att skapa ordning i garderoben när man har mycket kläder. Men det finns knep! Här delar jag med mig av mina idéer kring förvaring. Vem vet, kanske kommer du ut ur garderoben lite visare än tidigare?  

På vintern förvarar jag mina sommarkläder i uteförrådet, omsorgsfullt nerpackade i ekologiska banankartonger eller hängandes på klädstången. På sommaren är det vinterklädernas tur i förrådet. På så vis får jag mer plats i garderoben och kan lättare hitta bland mina kläder oavsett årstid.

Välj ekologiska banankartonger! De konventionella bananerna är så hårt besprutade att giftet sätter sig i kartongen. Förvarar du saker i sådana banankartonger förs giftet vidare till innehållet. Handlar det om kläder får du eller dina barn så småningom giftet på och i kroppen.

Galge från förr.
Har man många olikfärgade kläder kan man sortera dem efter färg. Det är ofta så det ser ut i secondhandbutiker för att kunderna lättare ska orientera sig bland de stora klädmängderna. Själv har jag – under vinterhalvåret, ganska mycket mörka färger, så kläderna med glada färger piggar verkligen upp. (För övrigt är det ju väldigt ekonomiskt och smart att ha en favoritfärg. Då kan man stoppa alla kläder i en och samma maskin och slipper ägna förmiddagen åt att sortera tvätten. Det hade sina fördelar att vara hårdrockare och ha hyllmeter av svart.)

Skokartongerna sparar jag så att jag kan förvara mina skor i dem när de inte är i bruk. Om du tycker det är tråkigt med olika stora och olikfärgade kartonger, då kan du paketera in kartongerna i ett fint inslagspapper eller spraymåla dem i bästa ”Äntligen hemma”-stil. En etikett beskriver vad som finns i kartongen. Det finns massor av bra tips på hur du tar hand om dina skor här.
På hyllan ligger hattarna i bästa fall i hattaskar. De flesta stora butikskedjorna erbjuder olika lagringslösningar, i form av askar, lådor, backar osv. Det är skönt att kunna köpa sina lösningar, men det är roligare att försöka göra något av det man redan har hemma. Lite pyssligt, men enormt tillfredställande när man lyckas. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar